26.1 2025, 14:00 – sen kväll (besökare kommer och går som de vill)
Zäta-salen, ABF Stockholm, Sveavägen 41, Stockholm
Evenemanget är gratis, vänligen OSA här
Blank Forms, Vassa Tassar och Mint presenterar en heldags minneskonsert för att hedra konstnären, kompositören, matematikern och poeten Catherine Christer Hennix (1948–2023) storslagna liv och konstnärskap. Lite drygt ett år efter Hennix bortgång, ger detta program en unik chans för vänner och nya och gamla beundrare att ta del av hennes sista storskaliga ljudverk – Kamigaku. På scen möter vi medlemmarna i Hennix ensemble – Ellen Arkbro, Mattias Hållsten, Marcus Pal, Susana Santos Silva och Amedeo Maria Schwaller.
Catherine Christer Hennix föddes 1948 i Stockholm. I hennes unga år var hon verksam som jazztrummis och en frekvent besökare på 1960-talets jazzklubb Gyllene cirkeln i ABF-huset. Hennix var också en tidig medlem i Stockholms Elektronmusikstudion (EMS), där hon komponerade datorgenererad och elektronisk musik. Hon studerade lingvistik och filosofi vid Stockholms universitet innan hon bestämde sig för att fokusera på matematik, en disciplin inom vilken hon skulle fortsätta att arbeta i många decennier.
Som ljudkonstnär, musiker och kompositör var Hennix en del av den minimalistiska downtown-skolan i New York och samarbetade med några av dess nyckelpersoner, bland andra Henry Flynt och La Monte Young. Influerad av sina studier med Pandit Pran Nath, en mästare inom Kirana-traditionen av klassisk Hindustani-musik, och de kontemplativa metoder som han förmedlade, producerade Hennix en stor mängd ljudverk, inklusive sinusvågskompositioner, soloverk för tambura och för keyboard, liksom ensembleverk – arbeten som alla strävade mot det harmoniska ljudets gudomliga uttryck.
1976 gjorde Hennix separatutställningen Topos and Adjoints på Moderna Museet i Stockholm, här presenterade hon stålskulpturer, sinusvågor, målningar, projektioner och texter – och framförde sina kompositioner som en del av Brouwer’s Lattice, en tio dagar lång festival för ny musik som hon organiserade tillsammans med curatorn Ulf Linde. Hon återvände därefter till New York för att undervisa i matematik och datavetenskap vid SUNY New Paltz 1978–79 och stannade kvar i delstaten under en stor del av det kommande decenniet. Samtidigt fortsatte hon att ställa ut sina verk i grupputställningar runt om i Europa och USA. År 2000 tilldelades Hennix Centenary Prize Fellow Award av Clay Mathematics Institute för sitt samarbete med den rysk-amerikanske poeten och matematikern Alexander Esenin-Volpin. Omkring 2003 började hon återigen att komponera datorgenererad musik och några år senare tog hon för första gången på flera decennier på sig rollen som bandledare och började att spela tillsammans med Hilary Jeffery, James Fulkerson och en tidig version av Chora(s)san Time-Court Mirage. År 2018 presenterade Stedelijk Museum i Amsterdam Catherine Christer Hennix: Traversée du Fantasme, hennes första institutionella soloutställning, medan Empty Gallery i Hong Kong visade Thresholds of Perception, med en stor översikt av hennes verk. Hennix arbetade i nära samarbete med New York organisationen Blank Forms, de har bl a gett ut en LP med hennes tolkning av Karlheinz Stockhausens Unbegrenzt från 1974 (2020), Deontic Miracles Selections from 100 Models of Hegikan Roku (2019), Selected Early Keyboard Works (2018) och två publikationer med samlade skrifter om hennes liv och verk: Poësy Matters and Other Matters (2018). Hennix var under sina sista år i livet bosatt i Istanbul, där hon studerade klassisk arabisk och turkisk maqam.
Programmet genomförs med stöd av Statens Kulturråd, Stockholms stad och Sundéns konststiftelse, i samarbete med ABF Stockholm och Elektronmusikstudion (EMS).