Marina Xenofontos
4.4 – 15.6 2025
Mint, ABF Stockholm, Sveavägen 41, Stockholm
Vernissage: 4.4, 17:00–20:00
I Overnight Coup Plan följer vi en grupp tonårstjejers resa från Limassol till Ayia Napa. I likhet med Spring Break i USA har festandet i Ayia Napa en slags ceremoniell aspekt, en ritual av vuxenblivande för unga cyprioter. Belägen intill en av Storbritanniens största militärbaser, och som före detta koloni, hålls platsens brittiska identitet vid liv av de vågor av turister som varje år anländer till dess hotell och stränder. I filmen speglas efterdyningarna av en utekväll i stadens topologi, överfyllda klubbar och flimrande neon laddas av stadens dunkla underströmmar och interaktioner.
Overnight Coup Plan av Marina Xenofontos (1988, Limassol) är en fragmenterad biografi bestående av en nyproducerad kortfilm och skulpturala verk. Med ett intresse för det offentliga rummets undanträngda berättelser skapar Xenofontos poetiska assemblage där det anekdotiska och monumentala överlappar. Utställningen är den första presentationen av Xenofontos verk i Sverige.
Marina Xenofontos lever och arbetar i Aten. Hennes senaste separatutställningar inkluderar: Eternal, Returns Fondazione Morra Greco, Neapel (2025); View From Somewhere Near Kunstverein Hamburg (2024); Public Domain Camden Art Centre, London (2023); In Practice at SculptureCenter, New York (2023); Carousel AKWA IBOM, Aten (2022); I don’t sleep, I dream The Island Club, Limassol (2021). Xenofontos var mottagare av 2022 Camden Art Centre Emerging Artist Prize at Frieze.

Utställningen är ett samarbete med Kunstverein Gartenhaus i Wien och produceras med stöd av Deputy Ministry of Culture, Republic of Cyprus
Bild: Marina Xenofontos, Things We Lost, 2025. BTS: Marietta Mavrokordatou